تجهیزات شبکه, نصب و راه اندازی ویپ (Voip)

مرکز تلفن تحت شبکه (IPPBX)

مرکز تلفن تحت شبکه (IPPBX) چیست؟

سانترال IP یا “آی پی پی بی ایکس” به نسل جدید مرکز تلفن تحت شبکه اطلاق می شود که سرویس های یکپارچه ی مخابراتی را با امکاناتی بسیار فراتر از سانترال های سنتی و در قالب سیستم ویپ ارائه می دهند. در ادامه به تفاوت میان مرکز تلفن VoIP و سانترال آنالوگ سنتی خواهیم پرداخت.

مزیت ها

امکان استفاده در هر نقطه از دنیا

با استفاده از امکانات منحصر بفرد این مراکز تلفنی، همه کاربران، در هر مکانی که باشند تنها با اتصال به اینترنت و دسترسی به شبکه ی IP، در شبکه تلفنی سازمان در دسترس خواهند بود. به عبارت دیگر کاربران این سیستم می‌توانند از اداره، منزل، شعب دیگر سازمان و یا حتی در حال سفر، وارد این سیستم شده و از همه ی قابلیت‌های آن بهره‌مند شوند.

مرکز تلفن تحت شبکه (IPPBX)

راه اندازی سریع و مدیریت آسان

از طریق رابط گرافیکی تحت وب، به آسانی می توان در منوها و بخش های دسته بندی شده، تنظیمات سانترال ویپ را انجام داد.

امکان تلفیق با سیستم سانترال سنتی
یکی از مهمترین مزایای مرکز تلفن آی پی، امکان ادغام آن با سیستم سانترال موجود می باشد. شرکت ها و سازمان ها جهت حفظ منابع و صرفه جویی در هزینه ها، قادر خواهند بود به آسانی، دستگاه سانترال خود را با مرکز تلفن IP ارتباط دهند.

قابلیت استفاده از تلفن نرم افزاری (SoftPhone)

مجموعه هایی که بودجه ی انقباضی دارند. همچون کسب و کارهای نوپا و استارتاپی، به جای خرید سخت افزار تلفن، می توانند از سافت فون ها استفاده نمایند که تا حدودی تمام امکانات آی پی فون ها را در اختیار آن ها به صورت نرم افزاری و کاملا رایگان قرار می دهد.

مقاله مرتبط:  گوشی تلفن تحت شبکه

انعطاف در توسعه

مهترین ایراد سانترال های آنالوگ، محدودیت آن ها در توسعه و گسترش ظرفیت است. به طوری که جهت اضافه کردن چند خط شهری یا داخلی، با توجه به محدودیت تعداد اسلات ها در شاسی، نیاز به افزودن یک شاسی جدید می باشد. این مشکل در سانترال VoIP با استفاده از قابلیت ماژولار بودن و بکارگیری گیت وی ها، رفع گردیده است. و دیگر نیازی به تعویض دستگاه اصلی نمی باشد.

مرکز تلفن تحت شبکه (IPPBX) -1

صرفه جویی در هزینه های نگهداری

در ادامه مقاله مرکز تلفن تحت شبکه به صرفه جویی آن پر ئاخته می شود. با توجه به قدیمی و مستهلک بودن زیرساخت های سیستم تلفن سنتی، طبیعتاً حجم مشکلات پیش آمده و همچنین هزینه های جاری پشتیبانی، بسیار زیاد می باشد. اما در مرکز تلفن شبکه به دلیل کمترین تماس فیزیکی با زیرساخت، این مشکلات به کمترین میزان ممکن می رسد. بعلاوه جهت استفاده از تلفنخانه به کابل کشی مجزا نیازی نیست و از همان بستر شبکه استفاده می گردد.

امکانات متنوع و کاربردی

پی بی ایکس تحت شبکه، در ویژگی هایی که به کاربران خود می دهد، تفاوت بسیاری با سانترال سنتی دارد؛ که در ادامه بخشی از آن را ملاحظه می فرمایید:

– صندوق صوتی

– انتقال مکالمه

– کنفرانس صوتی وتصویری

– منوی صوتی گویا (IVR)

– قرائت خودکار متن برای مخاطبین

– ضبط خودکار مکالمات

– فکس بر روی شبکه (FoIP)

– امکانات متنوع گزارش گیری از نحوه و میزان تماس‌ها در سیستم

– ارسال پیام

– امکان اتصال به سرویس دهندگان خارجی برای برقراری مکالمات خارجی از طریق اینترنت با هزینه‌ای اندک

– امکان یکپارچه سازی با سیستم های ثالث

مقاله مرتبط:  آموزش سیسکو CCNA جلسه سوم

و بسیاری قابلیت دیگر

انواع مدل ها

نسخه ی ابری (Cloud PBX)

در مرکز تلفن کلود که مبتنی بر فناوری رایانش ابری است، به جای ذخیره ی داده ها بر روی کامپیوتر یا هر سخت افزار دیگر، کلیه ی اطلاعات بر روی بستر ابری نگهداری می شود. متقاضی به صورت آنلاین و با هزینه ای نسبتاً پایین، سرویس و ظرفیت موردنظر خود را انتخاب کرده و تا هر زمانی که به آن نیاز داشت، می تواند از آن استفاده نماید. این خدمات در سال های اخیر نزد عموم کاربران، محبوبیت زیادی کسب نموده است.

مرکز تلفن تحت شبکه (IPPBX) -2

نرم افزاری

با نصب نرم افزارهای مربوطه همچون نرم افزارهای متن باز مانند استریسک بر روی سرور فیزیکی، می توان مرکز تلفن تحت شبکه راه اندازی نمود. امکانات پایه و اصلی این سیستم های تلفنی، معمولاً رایگان می باشد. و در صورت نیاز به استفاده از قابلیت های تخصصی و ویژه، می بایست ماژول های مربوطه را خریداری نمود.

سخت افزاری
– ظرفیت ثابت

این مراکز تلفن ویپ، ظرفیت مشخصی در تعداد کاربر، تماس همزمان، خط شهری و خط داخلی دارند و قابلیت ارتقاء در آن ها وجود ندارد.

مرکز تلفن تحت شبکه (IPPBX) -3

– ماژولار مرکز تلفن تحت شبکه

با انتخاب این مدل از سانترال های تحت شبکه، کاربر می تواند بر اساس نیاز سازمان و مجموعه ی خود. هر تعداد از ماژول های موردنظر خود را تهیه و بر روی دستگاه PBX نصب نماید. به این ترتیب علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، در زمان نیاز به افزایش ظرفیت، تنها کافیست ماژول مربوطه با قیمتی اندک، تهیه و نصب گردد.

ماژول ها

ماژول های پرکاربرد و موردنیاز برای سانترال تحت شبکه به شرح زیر می باشد:
FXO: جهت اتصال خط تلفن شهری
FXS: جهت اتصال خط داخلی، تلفن آنالوگ، دستگاه فکس و ارتباط با سانترال سنتی

مقاله مرتبط:  تشخیص اورجینال بودن سوئیچ های سیسکو

مرکز تلفن تحت شبکه (IPPBX) -4

E1: جهت اتصال خطوط دیجیتال پرظرفیت
GSM/3G/4G: جهت اتصال سیم کارت جهت استفاده از آن ها به عنوان خطوط شهری در مکان هایی که قابلیت استفاده از کابل سیمی مخابراتی وجود ندارد.

* همچنین به جای استفاده از ماژول، می توان از گیتوی های مربوطه نیز استفاده نمود که معمولاً دارای ظرفیت و پایداری بیشتر نسبت به ماژول ها هستند.

تولیدکنندگان مرکز تلفن تحت شبکه

برندهای زیادی در سراسر جهان اقدام به تولید و ارائه ی IP PBX در رده های مختلف نموده اند که از معتبرترین آن ها می توان کمپانی های زیر را نام برد:

Avaya (آوایا)

Cisco (سیسکو)

Mitel (مایتل)

Panasonic (پاناسونیک)

Sangoma (سنگوما)

Yeastar (یستار)

 

شرکت لیمانت به عنوان عرضه کننده و ارائه دهنده تجهیزات شبکه فعالیت می‌کند. تجهیزات شبکه امروزه برای اغلب کسب و کارها بسیار مهم است. کسب و کارها برای ارتباط بهتر با مشتری و درون سازمان نیاز به تجهیزات شبکه دارند. امروزه شرکتها با توجه به ارتباطات بسیار زیادی که لازم دارند، باید تجهیزات شبکه را به بهترین شکل و با کیفیت ترین حالت به دست آورند.

مادر لیمانت عرضه کننده این تجهیزات شبکه هستیم و سعی می‌کنیم با تخفیف های بسیار شگفت انگیز خود همواره در بازار رقابتی فروش تجهیزات شبکه به بهترین نحو عمل کنیم. شما همواره می توانید به سایت ما مراجعه کنید. به قسمت فروشگاه بروید. از محصولات ما دیدن کنید. محصولات ما را در حوزه شبکه دیگر تجهیزات مانند دوربین های مدار بسته به همراه کاتالوگ و بررسی مشخصات ملاحظه بفرمایید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *